top of page
  • Foto van schrijverEva De Bock

Eetbuien tegengaan

Ook last van eetbuien ? Herken je de drang, eens de klok 20u heeft geslaan, dat je gelijk wat in je mond zou stoppen ? Zoet, zout, snoep, koeken, chips... op zo'n momenten is alles goed :-) Tis te zeggen : "goed" om je drang weg te eten, maar allesbehalve goed voor jouw gezondheid en schuldgevoel achteraf....


Misschien denk je wel dat het te wijten is aan je (gebrek aan) wilskracht... Dat is echter niet altijd het geval. De situatie is meestal complexer dan dit.


Het is namelijk zo dat zulke soort voeding (ik noem dit bewerkte koolhydraten-voeding) het beloningssysteem in onze hersenen stimuleert op een vergelijkbare manier zoals dit gebeurt bij drugsgebruik. Bij het eten van dergelijke voeding zal een veel grotere hoeveelheid dopamine worden geproduceerd dan wanneer je bijvoorbeeld een appel eet. En daar ligt nu net het probleem : de beloning die wordt gegeven is veel sterker dan de pure voeding die we in de natuur vinden. Onze hersenen zijn ingesteld om te zoeken naar een gedrag dat dopamine produceert in het beloningssysteem.


Als je nu herhaaldelijk zulke bewerkte koolhydraat-voeding eet, dan zullen de dopamine-receptoren zich omlaag reguleren. Je hersenen gaan immers zorgen dat er een balans wordt gemaakt, en dat doen ze door dopamine receptoren weg te nemen indien de hoeveelheid dopamine te hoog is.

Je brein is namelijk zo ingesteld dat het altijd zorgt voor evenwicht : dus het gaat voor tegengewicht zorgen (voor die te grote hoeveelheid dopamine). Ons brein zorgt ervoor dat alles wat we doen, wordt gevolgd door een tegenbeweging die is gericht op het bereiken van evenwicht. bv. Als we eten, raken we verzadigd, waardoor we stoppen met eten. Als we hardlopen, dan hebben we nadien rust nodig. Als we verliefd worden, willen we na een periode opnieuw wat afstand..., enz..

Dus als er teveel dopamine vrijkomt (door het eten van troostvoeding), gaan onze hersenen hierop inspelen door de dopamine-receptoren weg te nemen.

Maar juist doordat je minder receptoren hebt, heb je meer dopamine nodig om hetzelfde effect te verkrijgen (beloningsgevoel) wat er dan weer voor zorgt dat we juist nog méér bewerkte koolhydratenvoeding (junk food) beginnen te eten om toch nog dezelfde hoeveelheid voldoening te krijgen. Dit noemt men tolerantie.

Daarom is het moeilijk om slechts enkele M&M's te eten, maar dat het ganse zakje eraan gaat.


Tolerantie kan leiden tot ontwenningsverschijnselen.

Ik leg dit even uit :

als je minder dopamine receptoren hebt dan zal je heel weinig dopamine activiteit hebben en zal je je ongelukkig beginnen te voelen als je geen junk food eet. Dit kan eetbuien in de hand werken, wat kan leiden tot verslaving.

Telkens je aan die drang 'toegeeft' en je junkfood in je mond stopt, laat je je brein toe om dopamine aan te maken, en wordt het onmogelijk om nog "met mate" te eten.


Hoe lossen we dit op ?

Er is geen pilletje of trukje die het probleem van verslaving in één, twee, drie oplost.


Maar Puur Eva leert je wel technieken aan die een oplossing kunnen bieden.


1. Vooreerst is het belangrijk dat je bewerkte koolhydraten (gluten oa., koeken, chips,) zoveel als mogelijk tracht te vermijden. Om te voorkomen om junk food te eten, moet je zodra je honger voelt ook echt gaan eten, maar dan wel iets gezonds. (pure voeding)


2. Leer omgaan met je emoties die je onderdrukt door je eetbuien.

Natuurlijk ligt je gedrag ten grondslag aan je emoties, maar je grijpt naar eten juist omdat het je weer beter laat voelen. Door junkfood te eten, komt er dopamine vrij en voel je je even weer beter. Zo ga je de emoties onderdrukken in plaats van ermee leren omgaan.


3. Er zijn vele manieren om dopamine vrij te laten produceren in je hersenen: eten, seks en alle andere dingen die je je goed laten voelen.

Dit systeem heeft een functie en is niet noodzakelijk slecht wanneer dit op een natuurlijke manier gebeurt.

Het wordt echter problematisch wanneer je dingen doet die meer dopamine vrijgeven dan normaal is in de natuur.

Het logische deel van je hersenen heeft geen controle meer.

Het is dus zaak om je brein te gaan aanpakken en het een hak te zetten. Hoe doen we dat ?

-> verwijder je jezelf uit de situatie (zorg dat de koelkast ver weg is), : ga sporten ! (lopen, een wandeling) want dit geeft dubbel resultaat : tijdens het sporten komt er ook endorfine vrij.

Endorfine geeft je een goed gevoel en kan ervoor zorgen dat je de trek verliest. Nu kan je natuurlijk niet altijd naar buiten als je trek hebt, maar er zijn ook genoeg stevige oefeningen voor binnen.

Denk bijvoorbeeld aan squats of push-ups.

Zorg er in ieder geval voor om echt te zweten en je best te doen, want pas dan is deze stap effectief.

-> Neem een warme douche

Het klinkt misschien gek, maar het werkt echt.

Het water moet echt goed warm zijn.

Douche tenminste 5 tot 10 minuten en laat het hete water over je rug en schouders lopen. Als je onder de douche uitkomt, moet het voelen alsof je net uit de sauna komt.

Dat warme suffe ‘mistige’ gevoel. En je zult zien dat je trek verdwenen is.


4. Doe de ademhalingstechnieken die Puur Eva in het pakket voorziet. Deze werken ongelooflijk goed.


5. dopaminegehalte kunnen we doen stijgen door bepaalde gezonde voedingsmiddelen (ipv junkfood).

Zet volgende grondstoffen voor het aanmaken van dopamine op de menulijst :

- eiwitrijke voeding

- amandelen en in het algemeen omega 3 vetzuren (vette vis, olijfolie, kokosolie)

- bananen

- avocado's

- fruit en groenten : antioxidanten : zorgen dat de aanmaak van dopamine niet langer verhinderd wordt

- kruiden : oregano, tijm, kurkuma


6. bewegen : belangrijkste manier om dopamine omhoog te krijgen


7. slapen, mediteren en uit het raam staren


8. suppletie : hennep protëine + omega 3 + magnesium


Puur Eva leert jou aan de hand van het 30 dagen programma, om eetbuien te LIJF te gaan.

224 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Selenium : het anti-Corona-middel

Selenium is een belangrijk element in het tegengaan van bepaalde virale aandoeningen. Het is wellicht geen toeval dat nieuwe virusvarianten ontstaan in landen waar de seleniumconcentratie in de bodem

Comments


bottom of page