top of page
  • Foto van schrijverEva De Bock

Ademhalingstechnieken

Bijgewerkt op: 16 feb. 2020

Ademhalen en de frequentie ervan zijn veel belangrijker dan dat je ooit zou denken. Je staat er letterlijk en figuurlijk niet bij stil. Jouw lichaam doet het elke dag, elke minuut, elke seconde zonder dat je erbij nadenkt.


Wel, ik ga je nu wel laten nadenken over de manier waarop je ademt, tenminste 2 keer per dag, gedurende in totaal 4 minuten.


Veel mensen ademenen 10, 12, 14 tot wel meer dan 20 x per minuut.

Terwijl 4 tot 9 x ademen per minuut de ideale frequentie is. Door bewust rustig te ademen kan je ontspannen en creëer je meer rust in je hoofd.


Ademhalingsoefeningen hebben een heel gunstig effect op 4 manieren :


1. Méér koolzuur in je bloed

Veel klachten zijn een gevolg van te weinig koolzuur in het bloed. Met als gevolg hoofdpijn, maagzuur en hartkloppingen.

PUUR EVA leert jou technieken aan om meer koolzuur vast te houden en dus de koolzuurwaarde in je bloed te verhogen.

Koolzuur is ook voor "lopers" belangrijk voor een goede doorbloeding en voor een efficiënte verbranding van je energievoorraden.


2. Méér energie (de hele dag door)

Met ademhalingstechnieken leer je om je energiezuinige vetten als brandstof te gebruiken. Daardoor leer je je lichaam om slimmer met energie om te gaan en zal je ook sneller kunnen lopen bij dezelfde hartslag.


3. Méér rust in je hoofd

Met ademhalingsoefeningen tem jij je brein. Je ontspant als jij wilt ontspannen en je staat ààn als je scherp wilt zijn. Bijkomend voordeel : je slaapt stukken beter.

Mensen die een ademhalingsfrequentie in rust hebben van rond de 20, zijn opgejaagd, gestresst, onrustig zelfs als ze gewoon in de zetel zitten. Hun "motor" blijft draaien en je hoofd raakt niet leeg.

Evident, want je geeft je lichaam een signaal dat het in hoge paraatheid moet zijn (net alsof je volop in een sprint zit), terwijl je nog niet eens aan beweging doet.

Je lichaam raakt oververmoeid en gaat in het rood.

PUUR EVA leert jou tot rust te komen met oefeningen die echt helpen.


4. Je valt er van af

Van stress kan je enkele kilo's aankomen omdat je cortisol aanmaakt en dit blokkeert de vetverbranding. Ademhalingsoefeningen zijn dan ook een waardevolle aanvulling als je wat kilo's af wilt vallen.



Ontdek hoe jij ademt. Tel het aantal ademhalingen gedurende 1 minuut.

Aan de hand van technieken leert PUUR EVA om ook jou naar de ideale ademhalingsfrequentie te brengen.


Je kan online een "pakket ademhalingstechnieken" bestellen waarbij je gedurende 30 dagen aan de slag gaat met ademhalingsoefeningen, zowel voor ontspanning, om in slaap te komen en voor meer focus. Ze helpen jou bij het temmen van je brein.

PUUR EVA leert jou grip te krijgen op de 4 voorgaande peilers.






27 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Dagprogramma van de "duurtraining-dag"

Dit dagprogramma volg je gedurende 3 dagen in de week (dagen zijn naar keuze) Voor de meeste onder ons zal dit neerkomen op een duurtrainingsdag op zaterdag en zondag en dan nog ééntje in de week bv.

Dagprogramma van de "workout-dag"- 4 dagen

Dit dagprogramma volg je gedurende 4 dagen (naar keuze) in de week. Zet deze dagen in jouw agenda als het je absoluut niet lukt om een duurtraingsdag in te plannen. Wekker 1. work out buikspieren + 15

Comments


bottom of page