top of page
  • Foto van schrijverEva De Bock

Ben je ook een slechte slaper ?

Bijgewerkt op: 29 jan. 2020

Moeite met slapen ? Je bent de enige niet. Meer dan een kwart van de bevolking heeft slaapproblemen. En dat is niet niets, aangezien slapen heel belangrijk is voor onze algehele gezondheid. Daarom dat ook dit item deel uitmaakt van het PUUR EVA PROGRAMMA.


Moeilijk inslapen heeft te maken dat we teveel bezig zijn met wat er in ons leven gebeurt, of gaat gebeuren. We zijn aan het malen met onze gedachten.

De eerste aanpak is die van de slaap-meditatie net voor je naar bed gaat, én dan nogmaals eenmaal je in je bed ligt.

Geen zweverige poespas, maar wel stilte-momenten om tot rust te komen.

Ga net voor je naar bed gaat, even naar buiten. (duffel je warm in als het winter is).

Zet je neer op een stoel, met beide voeten op de grond (geen gekruiste benen) en evenmin opgetrokken schouders.

Let erop dat je je lichaam overgeeft aan de zwaartekracht. Ontspan je en denk enkel aan je ademhaling (in en uit). Adem vanuit je KI-punt (het KI-punt is het punt dat 3 vingers lager ligt dan je navel en 2 vingers dieper in je lichaam - om het te ontdekken, leg je je vingers op die plaats, duw ze even in, en kuch dan effe - je zal meteen voelen wat ik bedoel met jouw KI-punt).

Laat de gedachten die voorbij komen, gewoon passeren en focus je telkens terug op een rustige ademhaling. Doe dit een 5 tal minuutjes.

Ga vervolgens naar binnen en ga naar je bed. Leg je met je rug op je matras en voel opnieuw de zwaartekracht die zich eigen maakt. Voel elk punt van je lichaam contact maken met je matras en doe opnieuw een 5tal minuutjes KI-ademhaling.

Pas dit elke avond toe. Het vergt even wat oefening, maar je zal zien dat je er baat bij hebt.


Een tweede middel dat ik inzet, zijn voedingssupplementen en MyOil CBD.

- voedingssupllementen die gunstig zijn voor een goede nachtrust zijn magnesium, omega-3-vetzuren en L-tryptofaan.

L-tryptofaan is een essentieel aminozuur en de voorloper van de neurotransmitter serotonine. (hierover in een andere blog meer)

-MyOil CBD stimuleert je Endocannabinoïden Systeem (ECS). Het ECS zorgt voor nachtrust, eetlust, stemming, bloeddruk, zuurstoftransport en het herstellend vermogen van de huid. De krachtige stoffen uit hennep helpen je lichaam terug in balans te komen.

Het is een olie die je onder de tong druppelt en deze wordt binnen 5 tot 10 minuten opgenomen in je bloed. (start met 3x per dag 1 à 2 druppels)



3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Glutamaatdominantie

Glutamaat is een neurotransmitter. Ingeval van glutamaatdominantie zijn de neuronen te veel geprikkeld. Dit veroorzaakt ontstekingen en afbraak van cellen. (de eosinofielen zijn verhoogd). De neurotra

Endorfine-tekort of endorfine resistentie

(geluk-stofje) Endorfine heeft eigenschappen die te vergelijken zijn met de werking van morfine. Het stofje heeft een dusdanige werking op je hersenen dat je minder gevoelig bent voor pijn. Daardoor o

Dopamine tekort

Dopamine: het ‘vrolijke energiehormoon’. Dopamine en serotonine worden wel onze ‘gelukshormonen’ genoemd. Ik noem dopamine graag mijn ‘vrolijke energiehormoon’. Een belangrijk hormoon want ik voel me

Comments


bottom of page