top of page
  • Foto van schrijverEva De Bock

Puur Eva ochtend meditatie en work out

Bijgewerkt op: 16 feb. 2020

Elke ochtend begint in je bed. "Uiteraard" hoor ik je zeggen... maar van mij moet je nog enkele minuten langer in je bed blijven liggen. Klinkt als sneeuw voor de zon, nietwaar ?


Je start je dag, na de wekker, met 1 minuut Puur Eva Meditatie : dat impliceert dat je met je rug de hele matras bewust als "ondergrond voelt" en dat je je enkel focust op het langzaam in-en uit ademenen. Je ademt 10 keer in en uit. Hierbij focus je enkel op het ademen, op het hier en nu, en niet op wat straks allemaal volgt in de ochtend rush. Je bent je bewust dat je nog even kan genieten van 1 minuut ME-TIME. Als er intussen een andere gedachte passeert, dan richt je je opnieuw op je ademhaling. Je brengt je zelf telkens terug naar het in-en uitademen.


Nadien start je ook de eerste work-out van de dag, (in bed !) die nauwelijks 1 minuut duurt : de buikspieren worden elke ochtend aangepakt, omdat dit niet alleen zorgt voor een "goede stoelgang" binnen enkele uren, maar ook omdat er bij het wakker worden nog geen voeding in de buik steekt, die het oefenen van de buikspieren bemoeilijkt.

In plaats van de traditionele crunch (sit-ups) (je ligt op je rug met je knieën opgetrokken) waarbij je hoofd en bovenlichaam telkens optilt, plaats je handen achter je hoofd (niet je nek) en je draait 15 cirkeltjes (wijzerzin) waarbij je tracht zo weinig mogelijk met je hoofd de matras te raken en 15 cirkeltjes tegenwijzerzin. (hiermee oefen je meteen je schuine buikspieren- van efficiëntie gesproken :-) !

Je eindigt deze sessie door je nu om te draaien en in plank houding op je matras te staan. Je spant alle spieren (die je maar kunt bedenken) heel hard op en je houdt de plank-houding 30 sec. vast. (de eerste week dat je net start : 15 sec.)

Nu ben je klaar om je dag goed te beginnen.

23 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Glutamaatdominantie

Glutamaat is een neurotransmitter. Ingeval van glutamaatdominantie zijn de neuronen te veel geprikkeld. Dit veroorzaakt ontstekingen en afbraak van cellen. (de eosinofielen zijn verhoogd). De neurotra

Endorfine-tekort of endorfine resistentie

(geluk-stofje) Endorfine heeft eigenschappen die te vergelijken zijn met de werking van morfine. Het stofje heeft een dusdanige werking op je hersenen dat je minder gevoelig bent voor pijn. Daardoor o

Dopamine tekort

Dopamine: het ‘vrolijke energiehormoon’. Dopamine en serotonine worden wel onze ‘gelukshormonen’ genoemd. Ik noem dopamine graag mijn ‘vrolijke energiehormoon’. Een belangrijk hormoon want ik voel me

Comments


bottom of page